[Сайт учителя английского языка Симоновой Н.Е. ]

Задание B1. Понимание основного содержания текста.

Тренировочное задание № 1.

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего 1-6 и утверждениями, данными в списке A-G. Используйте каждую букву, обозначающую утверждение только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

A. Uniforms can 'hide' people.

B. Uniform rules can be too strict.

C. Dress-code as a sort of uniform.

D. Dress codes can prevent one looking one's best.

E. Unbelievable coincidence.

F. Uniforms are always dull.

G. Dress-codes can be fun.

Говорящий

                                         

Утверждение

           

Tapescript


Тренировочное задание № 2.

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего 1-6 и утверждениями, данными в списке A-G. Используйте каждую букву, обозначающую утверждение только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

A. Don’ t be idle on holiday.

B. Beach holidays are extremely boring.

C. A chance to discover more about oneself.

D. New places are the best places to go to.

E. Holidays are perfect for hobbies and pastimes.

F. Restful holidays involve family and friends.

G. Extreme sports can ruin your holiday.

Говорящий

                                         

Утверждение

           

Tapescript


Тренировочное задание № 3.

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего 1-6 и утверждениями, данными в списке A-G. Используйте каждую букву, обозначающую утверждение только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

The Speaker believes that

A. sometimes speaking a foreign language hides no secrets.

B. it is beneficial to learn the language of the place where you live.

C. it is beneficial to become multilingual naturally.

D. everyone should learn a foreign language.

E. listening to foreign speakers can be relaxing.

F. one should have a choice in language learning.

G. language learning is hard work.

Говорящий

                                         

Утверждение

           

Tapescript


Тренировочное задание № 4.

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего 1-6 и утверждениями, данными в списке A-G. Используйте каждую букву, обозначающую утверждение только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

A. Better out than in.

B. Music and food do not mix.

C. Pure flavours.

D. Surprising hobby.

E. Important ingredients for success.

F. Old recipes are best.

G. Limited choice.

Говорящий

                                         

Утверждение

           

Tapescript


Задание А1-А7. Понимание запрашиваемой информации.

Тренировочное задание № 1.

Вы услышите разговор между братом и сестрой о летних каникулах. Определите, какие из приведённых утверждений (А1-А7) соответствуют содержанию текста (1), какие не соответствуют (2) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (З). Обведите номер выбранного вами варианта ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

А1. Katie’s initial view about Paul’s summer plans is entirely positive.

      1). True                      2). False                           3). Not stated     

А2. Katie enjoys department store work.  

      1). True                      2). False                           3). Not stated 

А3. They finally agree that there is no excuse for not being computer literate.

      1). True                      2). False                           3). Not stated 

А4. In the summer Paul will work individually with every trainee.

      1). True                      2). False                           3). Not stated 

А5. Paul has been a volunteer before.

      1). True                      2). False                           3). Not stated

А6. Katie never volunteered for anything.

      1). True                      2). False                           3). Not stated

А7. Paul believes they share the same motives for their summer holidays.

      1). True                      2). False                           3). Not stated

Tapescript


Тренировочное задание № 2.

Вы услышите разговор между Кэйти и ее другом о планах на лето. Определите, какие из приведённых утверждений (А1-А7) соответствуют содержанию текста (1), какие не соответствуют (2) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (З). Обведите номер выбранного вами варианта ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

А1. Katie is certain that her brother’s choice for the summer vacation is the best.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А2. Katie worries that she might never change.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А3. James believes Katie’s thinking is correct.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А4. James suggests that they should take opportunities while they can.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А5. James believes that all people are born to be alike.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А6. Katie decides to go on the Mediterranean holiday.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А7. Being a volunteer is of no interest to James.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

Tapescript


Тренировочное задание № 3.

Вы услышите разговор между слушательницей компьютерных курсов и ее инструктором. Определите, какие из приведённых утверждений (А1-А7) соответствуют содержанию текста (1), какие не соответствуют (2) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (З). Обведите номер выбранного вами варианта ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

А1. Ivy previously believed she could never learn to use computers.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А2. Ivy’s husband Fred is impressed by Paul.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А3. Fred has been on a computer course before.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А4. Paul refused to take Fred as his trainee.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А5. James and Katie will do two evenings a week in September.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А6. CLAIT is easier than the Office Skills course.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А7. Ivy plans to finish both CLAIT and Office Skills courses by the end of winter.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

Tapescript


Тренировочное задание № 4.

Вы услышите разговор двух студентов о выборе курса истории. Определите, какие из приведённых утверждений (А1-А7) соответствуют содержанию текста (1), какие не соответствуют (2) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3). Обведите номер выбранного вами варианта ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

А1. Victor and Anna are students of the same department.

       1). True                      2). False                           3). Not stated

А2. Anna has always been keen on history.

        1). True                      2). False                           3). Not stated

А3. Anna believes the course with Dr. Jones gives real understanding of history.

        1). True                      2). False                           3). Not stated

А4. At first Victor thinks that the test system of Dr. Jones is very easy.

        1). True                      2). False                           3). Not stated

А5. The students in the course with Dr. Jones are not passive listeners.

        1). True                      2). False                           3). Not stated

А6. Anna approved of all the professor’ s demands, including test grading for spelling.

        1). True                      2). False                           3). Not stated

А7. Anna managed to persuade Victor to register for the course of Dr Jones.

        1). True                      2). False                           3). Not stated

Tapescript
 


Задание А8-А14. Детальное понимание текста.

Тренировочное задание № 1.

Вы услышите рассказ об инциденте в ресторане. В заданиях А8-А14 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

A difficult client

А8. The narrator was ...
1) a naturally talented cook.
2) just able to follow recipes.
3) a qualified chef.

 

А9. The narrator worked in the kitchen with a man, who was from ...
1) Panama City, Florida.
2) French Louisiana.
3) Los Angeles.


А10. When the narrator was asked in the dining room he worried because he thought ...
1) the problem might have been his fault.
2) the woman would make a complaint.
3) that Suzie would call the police.

 

А11. The lady was unhappy because she ...
1) expected better service.
2) didn’ t like the taste of the food.
3) was afraid of the shrimp ‘staring’ at her.

 

А12. In the end the unhappy customer ...
1) ate the same dish.
2) ordered another dish.
3) refused to eat anything at the restaurant.


А13. The narrator was asked to return to the dining room again because ...
1) Suzie wanted to see him.
2) other customers insisted on it.
3) the unhappy customer came back.

 

А14. The narrator was generously rewarded for ...
1) being inventive as a cook.
2) his ability to compromise.
3) being calm and kind to a difficult client.

Tapescript


Тренировочное задание № 2.

Вы услышите рассказ об инциденте в ресторане. В заданиях А8-А14 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

The Glastonbury Festival

 

А8. The Glastonbury festival is a ...
1) music festival.
2 ) New Age festival.
3) performing arts festival.


А9. Glastonbury Tor is a hill where ...
1) ley lines cross.
2) there is mystical or psychic energy.
3) there is a connection to the legend of King Arthur.

 

А10. To buy tickets for the festival you need to have ...
1) good personal and computer connections.
2) a lot of money.
3) a mobile phone.

 

А11. The narrator believes that the mud ...
1) adds to the fun of the event.
2) is always a problem for everybody.
3) can be uncomfortable and dangerous.

 

А.12. On the first night the narrator noted that ...
1) ABBA were the best band.
2) Lily Allen was disappointing.
3) Bjorn Again got the crowd dancing.

 

А13. On the first day the narrator’s best moment was ...
1) meeting Ray Davis.
2) the nursery rhyme version of “Days” .
3) the Neil Young concert.

 

А14. The narrator believes he’ ll be called the Glastonbury Granddad because ...
1) he expects that one day he’ ll have children.
2) he’ ll bore everyone with this story for generations to come.
3) his children will probably have children of their own.

Tapescript


Тренировочное задание № 3.

Вы услышите рассказ об инциденте в ресторане. В заданиях А8-А14 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

А8. The best place to photograph a tiger in the wild is ...
1) the Aravali hills.
2) Jaipur.
3) Ranthambhore Park.

 

А9. A good guide was essential to ...
1) get a jeep.
2) secure a giant truck.
3) provide technical support for the cameras.

 

А10. The clothes chosen for the expedition were needed ...
1) for cold mornings.
2) for extremes of hot and cold.
3) to meet technical requirements.

 

А11. Until that day the girls managed to get really good shots of ...
1) small animals like lizards, hares, gazelles.
2) leopards and boars.
3) all the target species.

 

А12. The girls knew that ...
1) huge patience guaranteed a tiger sighting.
2) there was no guarantee of seeing a tiger.
3) skill was more important than luck to find a tiger.

 

А13. The best photograph taken that day was that of ...
1) the beautiful tigress.
2) a sustained sequence of three cubs and the tigress.
3) a single cub.

 

А14. The fact that the girls left after 5 minutes demonstrated their ...
1) gratitude to Farid.
2) politeness to the tigers.
3) acceptance of park laws.

Tapescript


Тренировочное задание № 4.

Вы услышите рассказ об инциденте в ресторане. В заданиях А8-А14 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

Прослушайте аудио-файл к заданию.

Future Composer
 

А8. The narrator thought that Mr Bridges was ...
1) a naturally gifted engineer.
2) really friendly.
3) good at restoring vintage motor bikes.

 

А9. The most memorable thing about the time living with the Bridges was ...
1) being able to listen to lots of live music.
2) being welcomed in the family as an elder son.
3) watching the transformation of their son.

 

А10. The surprising thing about Robert was that he ...
1) didn’t play any musical instruments.
2) was a naturally talented musician.
3) wanted to learn to play the piano.

 

А11.The narrator played a part in Robert’s transformation by ...
1) playing Final Fantasy with him.
2) playing the sound track to Robert.
3) joking that Robert might teach himself how to play.

 

А12. What was unusual when Robert could play ten pieces was that ...
1) he learned the first piece in just three days.
2) he was unable to read music.
3) the Bridges decided to get him a teacher.

 

А13. The most exciting thing was when Robert ...
1) began writing music.
2) learned to read music.
3) got help from Luke’s friends.

 

А14. The narrator believes that in the future Robert ...
1) might inspire future musicians.
2) would make computer games.
3) will be famous.

Tapescript


Для дальнейшей подготовки к выполнению заданий по "Аудированию" рекомендуем обратиться к следующим пособиям:

1. Соловова Е.Н. "ЕГЭ. Английский язык. Практикум. Аудирование" М.: Центр изучения английского языка Елены Солововой, 2011. 143 с.

2. Сафонова В.В., Бутенкова Е.В., Зуева П.А. ЕГЭ 2019. Английский язык: сборник заданий: 400 заданий с ответами. М.: Эксмо, 2018. 368 с.